بالفيديو| الإعلام لأهالي الوراق: ليه بتواجهوا الشرطة
بالفيديو| الإعلام لأهالي الوراق: ليه بتواجهوا الشرطة

 

ركزت عدد من برامج التوك شو على تحميل أهالي الوراق مسؤولية الاشتباكات التي وقعت أمس مع حملات الإزالة والتركيز على مخالفتهم للقانون وأن الشرطة والمحليات كانت تزيل مباني غير مرخصة وتنفذ واجباتها.

 

وعلقت الاعلامية لميس الحديدي قائلة:"700 قرار إزالة كانو موجودين مع القوات الي كانت نازلة تنفذها ولكن الأهالي أو مجموعة من الاهالي واجهو الشرطة بتعديات واعتداءات وخرطوش ادى لاصابة 37 من رجال الشرطة منهم 2 من اللواءات منهم أحد مساعدي الوزير وطبعا أدت لوفاة مواطن والشرطة بتقول انها لم تطلق خرطوش وانما بالغاز".

 

"غريب أن الأهالي بيواجهوا الشرطة بالرصاص والخرطوش والناس كانت جاهزة بالخرطوش والاعتداءات وواضح أنهم كانو عندهم معلومة وكان أمر غريب أن الأهالي يواجهوا تلك الحملة".

 

وقالت الإعلامية أماني الخياط:"في منهج بيعتمد على المبالغة والتشكيك"مضيفة:"هتكتشف ان الحقيقة أن المطلوب في جزيرة الوراق 337 شخص عدهم تعديات فقط في الجزيرة".

 

"هما ليه بيتكلموا عن الشرطة أداة إنفاذ القانون هو أحنابنرجع الكلام بتاع 25 يناير وكأننا متعلمناش الدرس، عايزة أقولكم ان الشرطة جهاز تنفيذي يعني الشرطة متقدرش تروح غير لما يكون هناك قرارات أخذت صلاحية التنفيذ من جهة قضائية".

 

وقالت الخياط:"ولمصلحة مين تتصور الحكاية أنها السبب الشرطة إحنا في 25 يناير مين الي بيحطنا في مواجهة مع الشرطة مش كان تنظيم الاخوان وكانوا يدخلو ويهربو الشرطة أداة تنفيذ قانون مش هيا اللي واخده القرار" مضيفة:"والي عمال يزعق من الجزيرة والقنوات المصرية والاعلاميين للأسف بيخدموا الأجندة الإخوانية بامتياز".

 


 

وقال الإعلامي محمد الغيطي:"أي مندوب للدولة بينزل عندهم بيضرب عليه نار يبقى دي دولة دي تبقى غابة وجمهورية الموز يبقى أحنا نسيب البلطجية والعصابات يسيطروا على كل حتة في البلد زي الي كان في بحيرات شمال الدلتا عشان كدة بقول التطهير الي حاصل هناك من اعظم الانجازات اللي محصلتش من 50 سنة".

 

وقال الغيطي محرضا الحكومة لإزالة التعديات على أراضي الدولة:"زي الي بيحصل النهاردة في النيل أتمنى من محافظ الجيزة أنه لا يعبأ بأي حاجة مينفعش يا سيادة المحافظ تؤجل تنفيذ القانون غير مسموح بتأجيله مينفعش".


 

وقالت الإعلامية رانيا محمود ياسين:"يا أما دولة قانون أما دولة ممشينها بمزاجنا ومسألة التعدي على الاراضي الرئيس السيسي حسامها من فترة وأنها لازم تخلص فيا إما نبقى دولة قانون أو نبقى ماشيين بمزاجنا".

 


 

وقال الإعلامي رامي رضوان :"جزيرة الوراق فيها تعدي على أملاك الدولة وبالدقة أملاك المصريين أمبارح قوات الشرطة قررت ازالة التعديات".

 

وقال رضوان:" الدولة بتحاول ازالة التعديات الي زادت بعد 25 يناير وكل مرة بيحصل اشتباكات لمنع رجال الامن من تنفيذ القانون الدولة مستمرة بكل حزم وحسم لازالة التعديات على أراضي الدولة ولا نتخيل ولا نتصور ان أي مشهد لتنفيذ القانون يتحول لضحايا".

 

وقال رضوان:"ولا يقبل في أن حتة في العالم أن قوات الامن تنزل تنفذ القانون والاهالي تعترض ونتمنى أن دولة القانون يتم احترامها والحق يرجع لاصحابة ودي أراضي المصريين كلها ولازم تستغل الاستغلال الأمثل".

المصدر : مصر العربية